Termometer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

raffe
Satsbryggare
Satsbryggare

Termometer

Inlägg av raffe »

Vilka termometer använder ni och vilka är bästa? :?:
Tipsa.. :?:
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Elektronisk stektermometer.

Billig och lätt avläsbar i displayen.

Kontroleras av mot en sjust riktig termometer. Finns en hel del kalibrerings termometrar ute i industrier och liknande som man kan kontrolera av en vanlig termometer eller stektermometern mot. Har haft tur med mina 2 stektermometrar dom har visat bra värden utan att man behövt ha en korritiontabell till.

Tål att man tapar någon gång.

Hadde tidigare en kvicksilver labratorietermometer som var uppstikad i 1/10 dels grader. Klarade tyvär inte att man tappade. Har inte hittat en så fint graderad igen. Antagligen för dyra i förhålande till elektroniska nu för tiden.
Användarens profilbild
lbfmalte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av lbfmalte »

Hallå, har använt en billig stektermometer från clasohlsson i ett år nu, har tappat den i vörten två gånger och den funkar fortfarande, har för mig att den har en känslighet på +-1grad, kalibrerade den i början med en termometer som Anticimex använder och den gick perfekt, så den kan jag rekomendera...

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=55521735

//Mattias
Hört av Amerikan på ölhak i Sverige - Wow! You celebrate St. Patrick´s day in Europe too!!
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Kan INTE rekommendera Ikeas stektermometrar. De har en viss tendens att paja (2 st för min del). Det är inte kul när den visar att rumstemperaturen är 47C :evil:
Numera har jag en riktig digitaltermometer med 2st typ k givare.

Panduro har en "analogtermometer" för en 100-lapp
http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServ ... AID=290107
Den går upp till 200C så den går bra att använda när man ska karamellisera socker till sina belgare
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

Jag har en stektermometer inköpt på ÖB. Brukar kolla av den mot kokande vatten ibland för att kolla att den håller rätt temp där. Har inte haft några problem med den, men tänker köpa en till när jag hittar den för rätt pris.
raffe
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av raffe »

Mycke fint!!!
Har kan man lita på FOLK!
Jag själv tror att jag ska satsa på den termometer från class ohlsson.
Den är liksom mest tillgängligt och godkänd. :lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Det som krånglar (och det inträffar ofta) med de här elektroniska stektermometrarna är egentligen givaren.

Kabeln har en strumpa av flätad metall men tål inte att vara nedsänkt i vätska en längre stund. Den blir inte förstörd men visar fel.

Det kan dock räcka med att lägga metalldelen i ugnen på tork så visar den rätt igen men det bästa är att skaffa slang i krympplast (finns på Biltema, Clas Ohlson etc.) och trä över hela den flätade delen och sedan värma med varmluftspistol.

Jag har gjort det och sedan inte haft något krångel. Det går dock inte att använda den som stektermometer sedan.
Björn Petersson
Göran
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Göran »

Har för övrit även en infraröd termometer. Kanske inte så seriöst, utan mest för skoj. Visa temperaturen bättre än jag hadde räknat med.
Bara att peka på vörten och läsa av.
jonas.s
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av jonas.s »

lbfmalte skrev:Hallå, har använt en billig stektermometer från clasohlsson i ett år nu, har tappat den i vörten två gånger och den funkar fortfarande, har för mig att den har en känslighet på +-1grad, kalibrerade den i början med en termometer som Anticimex använder och den gick perfekt, så den kan jag rekomendera...

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=55521735

//Mattias

Den där är ruskigt bra.
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

assistredo skrev:Det kan dock räcka med att lägga metalldelen i ugnen på tork så visar den rätt igen men det bästa är att skaffa slang i krympplast (finns på Biltema, Clas Ohlson etc.) och trä över hela den flätade delen och sedan värma med varmluftspistol.
Bra tips!
Ska testa det även om jag har varit extremt noggrann med att inte tappa ner spetsen eller diska den ovarsamt.
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re:

Inlägg av tio Pepe »

assistredo skrev:Det som krånglar (och det inträffar ofta) med de här elektroniska stektermometrarna är egentligen givaren.

Kabeln har en strumpa av flätad metall men tål inte att vara nedsänkt i vätska en längre stund. Den blir inte förstörd men visar fel.

Det kan dock räcka med att lägga metalldelen i ugnen på tork så visar den rätt igen men det bästa är att skaffa slang i krympplast (finns på Biltema, Clas Ohlson etc.) och trä över hela den flätade delen och sedan värma med varmluftspistol.

Jag har gjort det och sedan inte haft något krångel. Det går dock inte att använda den som stektermometer sedan.
Aha. Jag har gjort sönder två stektermometrar på kort tid nu. Så det är alltså givaren som är skadad. Ska testa att torka den.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Termometer

Inlägg av eberlund »

jag köpte en stektermometer på Classe men den pajade under första bryggningen, visade att snö var 88C... så sket i det och nu kör jag med en
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/in ... =76-664-56;
som jag lånat av min pappa på obestämd tid.. (han är vvs-montör)
Den är helt outstanding... tex kör man ner den i kokande vatten/mäskvatten från rumstemp så visar den rätt temp på under 2s... enormt snabb och precis, dessutom en industritermometer som tål stryk

dock är det lyx att låna den av min pappa, eftersom just den jag har kostar 4.300 spänn (+ moms?)...

men har man pengar och vill ha en som håller så.. nog de bästa termometrar som finns, sen får man ju känna efter ifall man klarar sig med en stektermometer... jag vet inte hur jag ska kunna klara mig sen om pappa tar tillbaka den
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Re:

Inlägg av tio Pepe »

tio Pepe skrev:Aha. Jag har gjort sönder två stektermometrar på kort tid nu. Så det är alltså givaren som är skadad. Ska testa att torka den.
Det funkade.
tio Pepe
---------------

Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

assistredo skrev:Det som krånglar (och det inträffar ofta) med de här elektroniska stektermometrarna är egentligen givaren.

Numera är jag litet försiktigare med att inte blöta ner kabeln. Jag tänkte i alla fall sätta på litet krympslang. Men man kan väl inte använda vilken krympslang som helst? Den ska tåla kokning och den ska inte vara alltför giftig. Någon som vet vad olika krympslangar går för och har någon att rekommendera?
tio Pepe
---------------

berglund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av berglund »

Jag använder denna med trådgivaren. Enormt snabb och så vet man att den visar rätt då jag kalibrerar min en gång om året.
Fungerar klockrent i vätskor. Trådgivaren är så smal så den går att klämma i locket på kylväskan jag mäskar i så att man hela tiden ser rådande temperatur utan att öppna och släppa ut en massa värme.

http://www.maetforum.se/p-749-temperatu ... ikern.aspx

/Hans
Hellre en pinne i kanalen än en liten liten sten i ...
Skriv svar