Mäskning i hög temperatur.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Mäskning i hög temperatur.
Och så lyckades man ha för hög temperatur vid mäskningen.
Vad gör man med ölen? Den smakade sött men även mer beskt än förut, som jag läst mig till att den kan göra vid för höga temperaturer. Den jäser på normalt. Låg på ca 72 grader istället för 68 vid mäskningen. Lakade ur med 75-77 grader. Går detta att dricka? OG 1044, blandade ut så att jag fick ett OG på 1022. (Vill ha svagdricka till midsommar). 
Eftersom du vill ha en svagdricka (lättöl) så är det bara en fördel att mäska vid en högre temperatur så du får lite mer kropp.
Den kommer säkert att bli bra. Så jag tror att du lyckats bättre, trots att du ser det som ett misslyckande.
Vad gäller beskan så kommer den att klinga av, för om jag förstår dig rätt så håller det på att jäsa just nu.
// Kim
Den kommer säkert att bli bra. Så jag tror att du lyckats bättre, trots att du ser det som ett misslyckande.
Vad gäller beskan så kommer den att klinga av, för om jag förstår dig rätt så håller det på att jäsa just nu.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Här är ett fint diagram som visar vilka tempraturer och ph som gör vad.
Maxtemp tycks vara runt 72 - 73.
http://www.howtobrew.com/images/f79.gif
Maxtemp tycks vara runt 72 - 73.
http://www.howtobrew.com/images/f79.gif
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

Den beska smak man kan drabbas av vid mäskning är vid rejält för hög temperatur. Risken är större vid lakning. Vad det handlar om då är att man genom för hög temperatur lakar ut tanniner ur maltens skaldelar. Då kommer vörten att smaka som för starkt te. Ju mer man lakar desto mer tanniner får man ut, dessutom får man betydligt mer tanniner om lakvattnet är över 78°C. Detta gör att det färdiga ölet får besk smak av garvsyra. Inte alls trevligt. Högt pH i lakvattnet och som följd också mäsken kan också leda till samma sak.
malt är gott
Nu mäskade han ju vid 72 grader, inte över 78.
Men precis som Bosse skriver att laka för länge blir inget bra och nog så viktigt i en lättare öl där ännu mindre kan doljas av andra smaker då den är lätt i kroppen. Räkna på skillnaden att laka ur mellan OG 1015 och ner till OG 1010.
För min del med runt 10 kilo malt i baljan brukar handla om mindre än en liter färdig öl i diff, den kan jag vara utan. Bättre då att hälla i lite mer malt än att misslyckas på grund av för långtskriden lakning. Lakar aldrig längre ner än runt 1015 idag.
// Kim
Men precis som Bosse skriver att laka för länge blir inget bra och nog så viktigt i en lättare öl där ännu mindre kan doljas av andra smaker då den är lätt i kroppen. Räkna på skillnaden att laka ur mellan OG 1015 och ner till OG 1010.
För min del med runt 10 kilo malt i baljan brukar handla om mindre än en liter färdig öl i diff, den kan jag vara utan. Bättre då att hälla i lite mer malt än att misslyckas på grund av för långtskriden lakning. Lakar aldrig längre ner än runt 1015 idag.
// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Hej
Nu är ju ölet som det är.
Men vad hade man kunnat gjort när man upptäckte att tempen blivit för hög?
Problemet är väl att betaamylaset dör för tidigt så att det blir för mycket dextrin.
Hade det hjälpt om man sänkt tempen till 65 grader och petat in lite mer pilsnermalt med ny friska beta amylaser?
/Kjell
Nu är ju ölet som det är.
Men vad hade man kunnat gjort när man upptäckte att tempen blivit för hög?
Problemet är väl att betaamylaset dör för tidigt så att det blir för mycket dextrin.
Hade det hjälpt om man sänkt tempen till 65 grader och petat in lite mer pilsnermalt med ny friska beta amylaser?
/Kjell
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

själva nedbrytningen vid varje temperatursteg lär ju gå himla snabbt,runt tio minuter så har man full effekt. Jag har i alla fall svårt att få runt allt vatten i min mäsk på tio minuter så temperaturen är helt jämnt. Det krävs ett intensivt blandande eller en väldigt tunn mäsk för att få hyggligt jämn temperatur. Mät på många punkter med en snabb elektronisk termometer så får ni se hur olika temperaturen kan vara på olika ställen i mäsken.
Så höjer man som de flesta gör, genom att tillsätta kokande vatten under omrörning så måste man nog höja rejält innan det blir så fel att man får taskigt utbyte. Dessutom är det nog så att de flesta dextriner är så besvärliga att de inte ens smakar särskilt sött. Söt vört brukar ha lätt för att jäsa ut.
Så för det mesta får man som nybörjare panik för temperaturer som man egentligen inte behöver få panik för. Men rör runt som bara den, tänk på att vända upp den malt som ligger mot bottnen. Det är ofta mycket varmare överst i mäsken än längre ned!
Men visst, tillsätter man pale ale eller pilsnermalt med stora överskott av ensymer kan man få lite bättre försockring, men då får man tillsätta en hel del. Bara detta innebär ju en temperatursänkning.
Så höjer man som de flesta gör, genom att tillsätta kokande vatten under omrörning så måste man nog höja rejält innan det blir så fel att man får taskigt utbyte. Dessutom är det nog så att de flesta dextriner är så besvärliga att de inte ens smakar särskilt sött. Söt vört brukar ha lätt för att jäsa ut.
Så för det mesta får man som nybörjare panik för temperaturer som man egentligen inte behöver få panik för. Men rör runt som bara den, tänk på att vända upp den malt som ligger mot bottnen. Det är ofta mycket varmare överst i mäsken än längre ned!
Men visst, tillsätter man pale ale eller pilsnermalt med stora överskott av ensymer kan man få lite bättre försockring, men då får man tillsätta en hel del. Bara detta innebär ju en temperatursänkning.
malt är gott
Tappning klar
då har man tappat ölen/svagdrickan och FG låg på 12 i den ena jäshinken med OG 22. I den andra låg den på 19 och OG 44. Denna var lite mörkare och lite sötare. Beskan hade dock helt försvunnit från båda! Bra!
Fast det visste ju redan ni...
Smaken var som österbottnisk svagdricka från förr enligt testpanelen.
Nu får den vila på flaska till midsommar.
Fast det visste ju redan ni...
Smaken var som österbottnisk svagdricka från förr enligt testpanelen.
Smakat
Då har man smakat av de två svagdrickorna. Den svagare och ljusare är
helt ok, inte mycket beska kvar. Den lite mörkare är bättre/fylligare, om man kan använde det ordet vid svagdrickan då det är rätt vattniga vätskor. (Det borde vara 25 plus och sol när man släcker törsten med dessa.) Någon tyckte den första var bättre...Smaken är ju som baken som sagt. Delad! Fast så bra att man kommer att mäska likadant igen...är det ju INTE!
Gjorde OM allt en gång till med 68 grader i mäskningen och den är mycket mörkare! Vi får se vad den smakar när den är klar. OG där blev 30. FG hoppas jag på 12. Torrjäst ale.
helt ok, inte mycket beska kvar. Den lite mörkare är bättre/fylligare, om man kan använde det ordet vid svagdrickan då det är rätt vattniga vätskor. (Det borde vara 25 plus och sol när man släcker törsten med dessa.) Någon tyckte den första var bättre...Smaken är ju som baken som sagt. Delad! Fast så bra att man kommer att mäska likadant igen...är det ju INTE!
Gjorde OM allt en gång till med 68 grader i mäskningen och den är mycket mörkare! Vi får se vad den smakar när den är klar. OG där blev 30. FG hoppas jag på 12. Torrjäst ale.