malt, oud bruin

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

mats.ekelund
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Oxelösund
Kontakt:

malt

Inlägg av mats.ekelund »

Jag tänkte brygga en belgisk 'oud bruin', i receptet ingår special b
malt och syramalt. Är det någon som vet var man kan få tag på detta?
Jag skulle behöva 1/4 kg av vardera.

Hälsningar,
Mats Ekelund
Lasse O.
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 86
Blev medlem: söndag 2006-12-24 13:58
Ort: Trelleborg

malt

Inlägg av Lasse O. »

Brygladen.dk har på sin onlinebutik.
Kolla här.
http://53005.shop05.dandomain.dk/shop/default.asp



Varenummer: 7700
Sauermalz/Acidulated - Weyermann



Varenummer: 7680
Special B, 300 EBC, Castlemalting

Lasse O.

----- Original Message -----
From: "MatsEkelund" <matsPUNKTekelundPÅfroPUNKTse>
To: <Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse>
Sent: Tuesday, January 02, 2007 5:30 PM
Subject: [Bryggaren] malt


Jag tänkte brygga en belgisk 'oud bruin', i receptet ingår special b
malt och syramalt. Är det någon som vet var man kan få tag på detta?
Jag skulle behöva 1/4 kg av vardera.

Hälsningar,
Mats Ekelund
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

malt

Inlägg av assistredo »

Kul! Bortsett från maltet, vilken (eller vilka) jäst (vilda kusar) hade du
tänkt använda ?
Björn Petersson
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: MatsEkelund [mailto:matsPUNKTekelundPÅfroPUNKTse]
Skickat: den 2 januari 2007 17:30
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] malt

*** Brev nr. 12698 till Bryggaren skickat av "Mats Ekelund"
<matsPUNKTekelundPÅfroPUNKTse> ***

Jag tänkte brygga en belgisk 'oud bruin', i receptet ingår special b malt
och syramalt. Är det någon som vet var man kan få tag på detta?
Jag skulle behöva 1/4 kg av vardera.

Hälsningar,
Mats Ekelund
Björn Petersson
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
Inlägg: 923
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

malt, oud bruin

Inlägg av Kenneth »

Kan man inte bara ta en "näve" malt och skicka ner i vörten?
Malt har naturligt ett antal jästsvampar/bakterier på sig.
Vet flera bryggare som använt sig av det knepet för att brygga "sur-öl" såsom
oud bruin och berliner wiesse.

Kenneth i Stenhamra

--- BjörnochUllaPetersson <assistredoPÅswipnetPUNKTse> wrote:
*** Brev nr. 12701 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla Petersson
<assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Kul! Bortsett från maltet, vilken (eller vilka) jäst (vilda kusar) hade du
tänkt använda ?
Björn Petersson
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: MatsEkelund [mailto:matsPUNKTekelundPÅfroPUNKTse]
Skickat: den 2 januari 2007 17:30
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] malt

*** Brev nr. 12698 till Bryggaren skickat av "Mats Ekelund"
<matsPUNKTekelundPÅfroPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Jag tänkte brygga en belgisk 'oud bruin', i receptet ingår special b malt
och syramalt. Är det någon som vet var man kan få tag på detta?
Jag skulle behöva 1/4 kg av vardera.

Hälsningar,
Mats Ekelund
__________________________________________________
Do You Yahoo!?
Tired of spam? Yahoo! Mail has the best spam protection around
http://mail.yahoo.com
Härliga tider, strålande tider :)
mats.ekelund
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Oxelösund
Kontakt:

malt

Inlägg av mats.ekelund »

Jag hade tänkt använda 3787 Trappist High Gravity jäst samt tillsätta
lactobacillus delbrueckii efter primärjäsningen. Vet inte hur 'rätt'
detta är...

Mats

Den 2007-01-02 skrev BjörnochUllaPetersson <assistredoPÅswipnetPUNKTse>:
*** Brev nr. 12701 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla Petersson <assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Kul! Bortsett från maltet, vilken (eller vilka) jäst (vilda kusar) hade du
tänkt använda ?
Björn Petersson
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: MatsEkelund [mailto:matsPUNKTekelundPÅfroPUNKTse]
Skickat: den 2 januari 2007 17:30
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] malt

*** Brev nr. 12698 till Bryggaren skickat av "Mats Ekelund"
<matsPUNKTekelundPÅfroPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Jag tänkte brygga en belgisk 'oud bruin', i receptet ingår special b malt
och syramalt. Är det någon som vet var man kan få tag på detta?
Jag skulle behöva 1/4 kg av vardera.

Hälsningar,
Mats Ekelund
bersabira
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 234
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

malt

Inlägg av bersabira »

Hej
Om du ska brygga en oud bruin så blir det mycket enklare om du använder en
oud bruin jäst.
Wyeast 3763 (samma stam som Rodenbach) fanns åtminstånde förut fast man
måste beställa.

/Kjell

From: "MatsEkelund"<matsPUNKTekelundPÅfroPUNKTse>
Reply-To: bryggarenPÅmollehemPUNKTse
To: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Subject: [Bryggaren] Re: SV: malt
Date: Wed, 03 Jan 2007 09:10:17 +0100

*** Brev nr. 12704 till Bryggaren skickat av "Mats Ekelund"
<matsPUNKTekelundPÅfroPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Jag hade tänkt använda 3787 Trappist High Gravity jäst samt tillsätta
lactobacillus delbrueckii efter primärjäsningen. Vet inte hur 'rätt'
detta är...

Mats

Den 2007-01-02 skrev BjörnochUllaPetersson <assistredoPÅswipnetPUNKTse>:
*** Brev nr. 12701 till Bryggaren skickat av Björn och Ulla Petersson
<assistredoPÅswipnetPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Kul! Bortsett från maltet, vilken (eller vilka) jäst (vilda kusar) hade
du
tänkt använda ?
Björn Petersson
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: MatsEkelund [mailto:matsPUNKTekelundPÅfroPUNKTse]
Skickat: den 2 januari 2007 17:30
Till: Prenumeranter_BryggarenPÅmollehemPUNKTse
Ämne: [Bryggaren] malt

*** Brev nr. 12698 till Bryggaren skickat av "Mats Ekelund"
<matsPUNKTekelundPÅfroPUNKTse> ***
Brev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Jag tänkte brygga en belgisk 'oud bruin', i receptet ingår special b
malt
och syramalt. Är det någon som vet var man kan få tag på detta?
Jag skulle behöva 1/4 kg av vardera.

Hälsningar,
Mats Ekelund
_________________________________________________________________
Fynda charter till solen http://www.msn.se/resor/
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Inlägg av assistredo »

Lite Brettanomyces skulle kanske också behövas. Man får dock tänka på att den jästen kan behöva lite tid på sig.

Men den nämnda Rodenbachjästen vore kanske den bästa.
Björn Petersson
mats.ekelund
Satsbryggare
Satsbryggare
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Inlägg av mats.ekelund »

Wyeast 3763 verkar inte finnas ens i beställningssortimentet. Finns det alternativ?

Mats
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Inlägg av assistredo »

Gissningsvis - Brettanomyces i första hand, de ger ju också en viss syra. Lactobaciller kanske gör det lite för surt för en oud bruin -de kanske jobbar fortare än brettarna- men som sagt - bara en gissning.

Själv har jag ett gammalt suröl med oidentiferade kusar, som föddes spontant och oplanerat för fem år sedan och som jag matat och på så sätt hållit vid liv - ett slags solera-öl.

Det har både svettig häst, vinös fruktighet och syra som varierar i karaktär i olika stadier och versioner.

Jag skulle nog som primärjäst föredra en brittisk eller annan ale-jäst som inte jäser ut för mycket framför en estrig och fenolig belgare.

Den nämnda Rodenbachjästen finns inte heller kvar på Wyeast egen hemsida efter vad jag kunde se.
Björn Petersson
Skriv svar