Erfarenhet odla Northern Brewer/Nordbrau?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Skogstorpsbryggarn
- Torrhumlare

- Inlägg: 136
- Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
- Ort: Eskilstuna
Erfarenhet odla Northern Brewer/Nordbrau?
Har sedan 3 år tillbaka ett gäng plantor inköpta i Sverige under benämningen Nordbrau, vilket ska vara samma sak som Northern Brewer. Redan första året fick jag helt oväntat skörd, men har därefter inte fått någon nämnvärd skörd de senaste 2 åren pga att blomning och kottning skett så sent att det blivit för kallt. Bor i Eskilstuna, så ändå hyfsat långt ner i landet. Ser många andra som lyckas med sina odlingar runt om Mälardalen. Jag har läst på mkt och skött plantorna efter de spelregler som anges av proffsen. Trots detta som sagt mkt sen blomning/kottning trots att det varit rätt bra väderförutsättningar de senaste året med mkt värme samtidigt som jag stödvattnat och gödslat. De står i ett lugnt läge i hörnet av min trädgård med hyfsa lä och mkt sol. Just nu har t ex korttbildning precis påbörjats, så stor risk att det inte hinner bli nån vettig nivå av lupulin. Ni som odlar samma humle, när ungefär får ni skörd? Nån tanke om vad jag ev gör fel som inte hinner få skörd?
Re: Erfarenhet odla Northern Brewer/Nordbrau?
Du gör nog det mesta rätt.
Jag har NB, som är sådär 24 år gammal, sedan Cascade, East Kent G och Mount Hood. Samtliga av dessa har först nu börjat blomma/sätta kottar. Någon vecka senare än vanligt kanske.
Jag bor på Mälaröarna, så vi har väl samma klimat ungefär.
I fjol blev det ingenting alls, men då blev det ju höst direkt i början av augusti. Åren före det var goda humleår.
Det är bara att vänta och se, om det nu inte blir frostnätter den kommande tiden tror jag att det kommer ordna sig. Förra året kom ju inte ens blomanlagen ut. Men nu är de där i en aldrig tidigare skådad mängd hos mig.
Jag har NB, som är sådär 24 år gammal, sedan Cascade, East Kent G och Mount Hood. Samtliga av dessa har först nu börjat blomma/sätta kottar. Någon vecka senare än vanligt kanske.
Jag bor på Mälaröarna, så vi har väl samma klimat ungefär.
I fjol blev det ingenting alls, men då blev det ju höst direkt i början av augusti. Åren före det var goda humleår.
Det är bara att vänta och se, om det nu inte blir frostnätter den kommande tiden tror jag att det kommer ordna sig. Förra året kom ju inte ens blomanlagen ut. Men nu är de där i en aldrig tidigare skådad mängd hos mig.
//Perwaste
-
Skogstorpsbryggarn
- Torrhumlare

- Inlägg: 136
- Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
- Ort: Eskilstuna
Re: Erfarenhet odla Northern Brewer/Nordbrau?
Tack för input! Ok, då kanske jag ska ta det lite lugnt och vänta...
Trodde nog att en sort som ska vara tålig för nordligare väder skulle blomma tidigare och klara den typ av väder vi haft i år och förra året, men det låter ju inte så på dig, vilket också stämmer med mitt resultat. Nåja, det är mer en kul grej såklart, med tanke på de timmar jag lagt på denna odlade humle så är kottarna DYRA
Trodde nog att en sort som ska vara tålig för nordligare väder skulle blomma tidigare och klara den typ av väder vi haft i år och förra året, men det låter ju inte så på dig, vilket också stämmer med mitt resultat. Nåja, det är mer en kul grej såklart, med tanke på de timmar jag lagt på denna odlade humle så är kottarna DYRA
Re: Erfarenhet odla Northern Brewer/Nordbrau?
Planterade Tettnanger, Magnum och Northern Brewer för 3 år sedan i hopp om att de skulle reda sig själva, men där har det aldrig ens börjat bildas kottar så något gör du rätt 
Har fått nöjet att vara med och skörda andras humle i alla fall. Det är en hel del pyssel med att plocka och eventuellt torka kottarna sen också
men härligt samtidigt.
Humle-sparris får man i alla fall varje år vid gallring och så verkar nyckelpigor/nyckelpigelarver trivas bland bladen (inte för att jag har sett några löss..)
Har fått nöjet att vara med och skörda andras humle i alla fall. Det är en hel del pyssel med att plocka och eventuellt torka kottarna sen också
Humle-sparris får man i alla fall varje år vid gallring och så verkar nyckelpigor/nyckelpigelarver trivas bland bladen (inte för att jag har sett några löss..)
-
Skogstorpsbryggarn
- Torrhumlare

- Inlägg: 136
- Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
- Ort: Eskilstuna
Re: Erfarenhet odla Northern Brewer/Nordbrau?
Ok, där ser man. Bara att konstatera att det är lite svajigt att odla humle i mellansverige!
Re: Erfarenhet odla Northern Brewer/Nordbrau?
Hur fick det för er?
Jag fick ihop 150 g EKG, torkat, vilket är lite sämre än tidigare.
Idag plockade jag de sista Cascade, och det blir väl en 600 g i slutet. En bra skörd.
Mina Mount Hood blev dessvärre ingenting alls, men om några dagar plockar jag mina Northern Brewer, det kanske blir 100 g som bäst. Fast i det senare fallet beror det sämre utfallet på att de inte fått växa helt optimalt i skuggan av andra träd å buskar.
Jag fick ihop 150 g EKG, torkat, vilket är lite sämre än tidigare.
Idag plockade jag de sista Cascade, och det blir väl en 600 g i slutet. En bra skörd.
Mina Mount Hood blev dessvärre ingenting alls, men om några dagar plockar jag mina Northern Brewer, det kanske blir 100 g som bäst. Fast i det senare fallet beror det sämre utfallet på att de inte fått växa helt optimalt i skuggan av andra träd å buskar.
//Perwaste
Re: Erfarenhet odla Northern Brewer/Nordbrau?
Jag fick lite Tettnanger trots allt, men inte så att det räcker till att brygga med. Den är dekorativ i alla fall 
Re: Erfarenhet odla Northern Brewer/Nordbrau?
Hej
Har odlat och bryggt på svensk humle som blir kalasgott.
Hulla Norrgård och Korstad
Tror att Hulla kommer från Medelpad och Korstad från Sörmland så dom borde funka bättre i era trakter.
Har även en gammal sort från Börstig som ger bra. Northern brewer eller Nordbräu som den heter i Tyskland funkar inget vidare här heller (Tidaholm) är väl gynnsammare i England och Tyskland för den
Tror att det funkar att skicka skott eller rotskott i vår om ni vill testa
Hör av er till docbay@hotmail.com isf.
Har odlat och bryggt på svensk humle som blir kalasgott.
Hulla Norrgård och Korstad
Tror att Hulla kommer från Medelpad och Korstad från Sörmland så dom borde funka bättre i era trakter.
Har även en gammal sort från Börstig som ger bra. Northern brewer eller Nordbräu som den heter i Tyskland funkar inget vidare här heller (Tidaholm) är väl gynnsammare i England och Tyskland för den
Tror att det funkar att skicka skott eller rotskott i vår om ni vill testa
Hör av er till docbay@hotmail.com isf.
- assistredo
- Maltrostare

- Inlägg: 1483
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Linköping
Re: Erfarenhet odla Northern Brewer/Nordbrau?
Tvärtom - Korsta kommer från Medelpad och Hulla Norrgård från Sörmland.docbay skrev: Har odlat och bryggt på svensk humle som blir kalasgott.
Hulla Norrgård och Korstad
Tror att Hulla kommer från Medelpad och Korstad från Sörmland.
Björn Petersson