Kyla ~40 liter vört

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kyla ~40 liter vört

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-06-30 01:00

Hej alla!
Ni som brygger dubbelsatser, hur kyler ni vörten? Jag kör nu med en 36 plattor pvv (brygger sällan mer än 25 liter för tillfället) men det är dags att sluta snylta på min kompis och skaffa en egen. Har kapacitet för ca 50 liter och kommer inom det närmsta året helt övergå till dubbelsatser. Har främst tittat på tre alternativ:
PVV - Therminator
CFC - Exchilirator (säljs av Ölbryggning och är aningen dyrare än en therminator) och Keglands CFC som är aningen billigare.

Ser även att Brewgoat tagit in KegKings CFC som ska vara lika effektiv som en 30 plattor PVV. Den är snorbillig så blir ganska sugen. Vad säger ni, är det för lite för 35-50 liter och bör jag kika på någon av de förstnämnda istället? Hur kyler ni och vad tycker ni är rimlig tid för nedkylning? Just nu är jag rätt bortskämd med ca 5 min på 25 liter.

CFC är väl egentligen att föredra rent praktiskt men det är svårt att få klarhet i om de är lika effektiva som pvvs. Vad säger ni?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kyla ~40 liter vört

Inläggav Lindh » tisdag 2020-06-30 07:09

Det är svårt att jämföra rättvist mellan olika produkttyper men jag gjorde ett test för något år sedan som du kan läsa här: http://www.lindhcraftbeer.com/2019/04/k ... kylmantel/
När jag gjorde testet hade jag ingen motströmskylare viket jag har idag (Brewtools B80 Pro rostfria).
PVV är enormt snabbt och effektivt men man måste vara extremt försiktig så man inte får skräp i den. Standardmetod på 99% av alla bryggerier världen runt av en anledning.
Jag har inte gjort exakt samma test med motströmskylaren men med Therminator kan jag få ner vörten till 10°C där motströmskylaren inte gick att få vörten under 16°C.
Motströmskylaren är inte lika effektiv men enkel att rengöra. Man får ta det onda med det goda och väga vad man föredrar. Enklast är kylspiral som mer eller mindre bara går att spola av efter en bryggning.

Att jämföra "kylkapacitet per krona" är nog mest rättvist i ett test. En kylspiral för 3000kr kommer vara effektivare än en plattvärmeväxlare för 300kr och vice versa.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kyla ~40 liter vört

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-06-30 21:07

Tack för input! Vet att även du har rätt höga krav på kvalitet och är rätt bortskämd med snabba nedkylningstider men vad skulle du säga om effektiviteten hos 30 plattor för nämnd volym? Brygger det så sällan så har aldrig riktigt reflekterat kring hur snabb nedkylningen är då. Dessutom vet jag inte hur stor skillnad det är på 36 och 30 plattor. Vet att Therminatorn är ca 45 plattor men skulle du med gott samvete använda en CFC motsvarande 30 plattor för upp till 50l?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kyla ~40 liter vört

Inläggav Lindh » onsdag 2020-07-01 06:48

Jag har endast testat Therminatorn så andra pvvs vet jag inte hur effektiva de är.
Brewtools kör ju med sin cfc till 150-modellen så visst går det men jag tyckte den var för seg ens till 50 liter. Det går att använda en cfc till ale i ett svep dvs från kokande direkt till 20c ner i jäshinken. Att nå 10c tror jag blir svårt men jag har som sagt bara testat en modell (som förvisso är premium).
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kyla ~40 liter vört

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-07-01 07:11

Tack för input! Lutar mot en Exchilerator Maxx då. Få med bekvämligheten från en cfc och effektiviteten från en bättre pvv. Smakar det så kostar det.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kyla ~40 liter vört

Inläggav LasseKongo » torsdag 2020-07-02 19:19

Intressant, är i slutfasen av att ta mitt nya 3-kärls 55 liters HERMS system i drift, och har väl lite samma dilemma. Köpte för länge sedan en rejäl plattvärmeväxlare till min nuvarande Braumeister, men har inte använt den p.g.a. mecket med rengöring. Uppgraderade för ett tag sedan en större 16 meters kylspiral som jag tänker prova med först i nya bryggeriet, men man vet ju att dom inte är jätte effektiva.
Om du köper en Exchilerator är det högintressant att höra hur bra den kyler, även om den är dyr kan det vara en bra kompromiss. Alternativet är att gå all-in och köpa något liknande den här https://www.polsinelli.it/en/maxi-43-heat-exchanger-with-30-plates-P1316.htm , men då börjar det bli en rejält svettig kostnad.
Brygger med Braumeister 20l
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: lördag 2014-12-13 20:31
Ort: Västra Frölunda

Re: Kyla ~40 liter vört

Inläggav Hövdingen » torsdag 2020-07-02 19:31

Verkligen! Däremot tror jag inte en 16m spiral räcker för 55 liter. Har aldrig riktigt heller förstått det alla säger om att pvv är svåra att rengöra. Jag backspolar min när jag tömmer bryggverket, först från pbw och sen starsan. Det är alltid kristallklart vatten efter det
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kyla ~40 liter vört

Inläggav LasseKongo » fredag 2020-07-03 09:36

Tror inte heller spiralen kommer vara tillräcklig, får kanske ta en titt på plattväxlaren igen, i HERMS:en har jag ju pumpar både för att trycka igenom vörten, och för att cirkulera rengöringen efter, så det finns nog potential där.
Brygger med Braumeister 20l
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: lördag 2014-12-13 20:31
Ort: Västra Frölunda

Re: Kyla ~40 liter vört

Inläggav Lindh » fredag 2020-07-03 14:22

Jag tycker min 29 meter långa kylspiral är klen för 50 liter jämfört med PVV, även med 7c kranvatten.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kyla ~40 liter vört

Inläggav LasseKongo » tisdag 2020-10-06 19:08

Efter några bryggningar på nya systemet var väl upplevelsen som väntat, spiralen var ingen hit. Lyckades hitta dom kopplingar som behövdes för plattvärme växlaren hemma så jag kunde använda den vid senaste bryggningen, och vad skall man säga, det var rätt brutal skillnad, trots att kylvattnet var 15C så gick det riktigt fort att kyla ner till 19C.

Har byggt QD till gardena adaptrar så jag kan backspola kylaren direkt från kranen med varmt vatten, får se om det är tillräckligt framöver, kör i princip bara pellets humle så det blir ju inga stora partiklar som går igenom.
Brygger med Braumeister 20l
LasseKongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: lördag 2014-12-13 20:31
Ort: Västra Frölunda


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 72 gäster