Köp av Maltkvarn

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Köp av Maltkvarn

Inläggav Silverhanden » tisdag 2020-05-12 16:15

Hej! Jag tittar över vilken maltkvarn jag ska ha. Fick tips av en säljare att 2-vals räcker gott om det inte är stora volymer som ska köras?

Sedan fick jag tips av en vänlig själ här på forumet om https://www.crankandstein.net/, vilket verkar vara bra grejer. Tyvärr så är leveranskostnaderna för höga, blir cirkus 2400kr för en av deras två-valsare och då utan tillbehör, bara valsarna.

Så här är väl alternativen:

https://www.olbryggning.se/kegland/1023 ... ringsskiva Någon som testat den här och kan uttala sig?

https://shop.humle.se/utrustning/krossn ... ningstratt

https://shop.humle.se/utrustning/krossn ... -maltkross - Sämre än MM2?

https://www.pgw.se/bulldog-maltkross.html

https://maltmagnus.se/p/utrustning/kros ... oller.html Inga recensioner alls på den här.
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-05-12 23:10

Maltmuncher har fått en hel del kritik för att valsarna ska vara av tveksam kvalitet i vissa fall. I alla fall när de var nya. Bulldog är en budgetvariant de flesta verkar vara nöjda med. Evill Twin kan jag inte uttala mig om och MM2 är lite av Rolls Royce när det kommer till tvåvalsar. Sen finns ju också Mattmill som är lite billigare än MM2 men som de flesta verkar nöjda med. Sen kan rekommenderas det inte att fukta malten med alla maltkvarnar men där har jag inte koll på vilka det gäller. Vet iaf att MM2 och Mattmill går att köra med behandlad malt.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Djonk » tisdag 2020-05-12 23:46

Jag har MM2 och visst gör den jobbet, men bök med inställningen tycker jag förtar intrycket av Rolls helt :wink:.. blir väl bara några hundralappar dyrare med en Crankenstein? (kanske passar MM2s tratt också? Om det är billigare att inte frakta den).

Om de inte har ändrat det kör Bulldog med plastkuggar. Är det någon annan av de billiga som gör det tro?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Silverhanden » onsdag 2020-05-13 09:24

Hövding och Djonk: Jag är glad att ni finns här på forumet och kommer med informativa inlägg! Ska ta efter er goda förebild när jag väl blivit varm med kläderna och faktiskt hajar något xD

Jag har frågat om fraktkostnaderna av Mattmill från ett tyskt företag. Verkar som det kan reducera priset en del. Verkar som en del har problem med mjölig kross när de använder Mattmill, så gissar på att fuktning kan fungera bra där.

Beroende på svaret angående Mattmill så är det mycket möjligt att jag ändå beställer en Crank, verkar ju ha fått bäst betyg av 2-valsarna av det jag hittat.

Min upplevelse av marknaden efter att plöjt ner några timmars research är att marknaden är väldigt tunn för hemmabryggare. Dessutom ett flertal produkter till ganska höga priser och sådär kvalité. Om vi tittar på budget-mellanprissegmentet. Känns orimligt att en hemmabryggare så pytsa ut 5000kr+ för en kvarnjävel som har bra kvalité?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Kenneth » onsdag 2020-05-13 12:28

Jag köpte min 3 valsars Crankandstein för snart 15 år sedan (innan schismen och det blev uppsplittat i Crandandstein och monster mill).
Minns inte exakt vad den kostade men billigt var det inte.

Jag ångrar inte för en sekund inköpet.
Den bara går och går utan några som helst problem.
Den maler lika bra idag som när den var helt ny.

Det enda som var lite knöligt var att få till en bra inställning.
Men efter jag fått till det har inte behövt ändra den igen.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Silverhanden » onsdag 2020-05-13 18:08

Tack Kenneth! Jag funderar på en 2D-vals från Crank. Pratade med en som arbetade på ölbryggning och han tyckte att 3-vals blir krångligare och mest är bättre för större volymer. Vad tycker du om det?

Alternativet är att beställa en Maltmill från Tyskland. 200euro för mill+hopper. Sedan ska frakten smackas på. Jag och kundtjänstdamen har lite kommunikationsproblem men det ska nog gå att reda ut.

Efter många timmars recensioner mm så räknar jag bort alla förutom Maltmill och Cranken. Vad tycker folket här?

Crank: 2400 kr men utan hopper.

Maltmill: Ungefär samma pris från Tyskland, fast då med Hopper.
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Kenneth » torsdag 2020-05-14 09:14

Silverhanden skrev:Tack Kenneth! Jag funderar på en 2D-vals från Crank. Pratade med en som arbetade på ölbryggning och han tyckte att 3-vals blir krångligare och mest är bättre för större volymer. Vad tycker du om det?


Innan jag bestämde mig för en 3-vals så var det mycket diskussioner om 2 eller 3.
En del personer med 2-vals sa att de fick mala två gånger för att få ett bra resultat.
Det gjorde att jag valde en 3-vals.
Det är inte krångligare med en 3-vals jämfört med en 2-vals.
De två översta valsarna är fixerade och man justerar bara den tredje nedre valsen.
Den fungerar bra till både små och stora volymer.

Kan tilläggas att jag byggde min egen tratt och monterade kvarnen på en tjock skiva med lite överblivet material som jag hade liggande hemma.
Motsvarande prylar som man kan köpa färdigt idag för 890:-
https://shop.humle.se/utrustning/krossn ... r-mill-mm3
Så om du är lite händig så kan du spara in en hel del pengar.

Jag använder en skruvdragare för att mala.
Har du en hyfsad sådan så behöver du inte köpa en vev för 499:-
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Silverhanden » torsdag 2020-05-14 17:05

Ok, bra att ta med i beaktandet! Är Cranken på 3steg också fast med justeringarna?

Jag har kommit på något hemskt och sedan skitsmart.
Jag räknade inte in tullen, så en Crank blir svindyr.

Sedan kom jag på att sambon kommenderar mig att bjuda henne på en resa till USA, kanske nästa år någon gång. Väl i USA passar jag på att köpa med mig en 2 och 3 vals Crank hem!

Så nu blir det nog tyskland att börja med!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Silverhanden » tisdag 2020-05-26 14:14

Hej alla! Precis fått hem min Mattmill Kompakt! Gedigen bit av stål får jag säga. Tänkte fråga om någon mer har den och kan tipsa om ett bra sätt att fästa den på ex Plywoodskiva över hinka?
Min tanke är att använda de redan tillgängliga muttrarna på maskinfästet som håller ihop maskin och stålplattan. Bara skaffa längre bultar som passar?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-05-26 14:22

Kul! Är själv sugen på en sån framöver. Det står mellan en mattmill kompakt och MM3. Ge gärna en recension av den när ni lärt känna varandra :)
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Silverhanden » tisdag 2020-05-26 14:39

Jag la en satans massa timmar på recensioner mm. Fastnade för Mattmill, gillar att det är större valsar och nu när den är framför en så är det en riktigt gedigen pjäs.
En Crankenstein är målet men jag tänkte att jag köper 2 st när jag väl är i USA xD. Fasta lägen på valsarna känns ubersmart och finns rekommendationer här i tråden om den. Tyvärr så blev kostnaden lite väl maffig med både frakt o tull.
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-05-26 15:02

Vill inte vara tråkig men varför behöver du tre kvarnar? Två kan jag förstå om ena brakar ihop men det är bra hållbarhet på dem men även då känns det ändå rätt onödigt med. Det är rätt dyra pjäser dessutom. Onödigt att lägga ner mer pengar än man måste.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Silverhanden » tisdag 2020-05-26 18:53

Det är väldigt viktigt att smeka storhetsvansinnet medhårs!

En annan anledning är att Mattmillen kanske fungerar bäst med vissa sorter/fuktning mm medan Crankenstein kanske presterar optimalt med något annat? Ren spekulation. Då behöver jag inte meka mellan inställningarna!
Min tanke är att köpa en 2 vals och en 3 vals Crank. Funkar sedan 3 valsen precis som jag vill mm så säljer jag 2 valsen till någon lyckligt lottad köpare här xD (Som du säger för att ha en reserv)
PS: Kommer dröja ett tag innan USA-resan oavsett.
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav D Ipa » onsdag 2020-05-27 22:05

Silverhanden skrev:Hej alla! Precis fått hem min Mattmill Kompakt! Gedigen bit av stål får jag säga. Tänkte fråga om någon mer har den och kan tipsa om ett bra sätt att fästa den på ex Plywoodskiva över hinka?
Min tanke är att använda de redan tillgängliga muttrarna på maskinfästet som håller ihop maskin och stålplattan. Bara skaffa längre bultar som passar?
En Julahink med lock fungerar bra för mig.
Sedan en skiva över detta.BildBild

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
D Ipa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: onsdag 2016-01-20 19:33
Ort: Uppsala

Re: Köp av Maltkvarn

Inläggav Silverhanden » fredag 2020-05-29 12:24

Tack! snyggt där! Tycker du det räcker med att "bara" fästa allt i de två hålen som redan finns på metallplattan? Eller blir det lite ostabilt?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 77 gäster