Kolsyresätta imperial stout

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kolsyresätta imperial stout

Inläggav Skogstorpsbryggarn » fredag 2020-04-17 08:35

Har precis bryggt en Imperial Stout på ca 10%. Tänker mig att det ska bli årets vintervärmare, dvs den ska få lagras minst fram till december. Ska flaska hela batchen. Har möjlighet att både prima och att trycksätta via fat och skjuta i flaska med beergun. Funderar på vad som blir bäst i detta fall. Har surfat runt en del på webben men inte hittat så mycket om detta, så slänger ut frågan här. Prima el tryck via fat och beergun för kolsyrning av Imperial Stout som ska långlagras (utifrån bäst smak, hållbarget, oxidation mm)?
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Kolsyresätta imperial stout

Inläggav Hövdingen » fredag 2020-04-17 08:50

Spelar inte så stor roll för hållbarheten. Sen finns det en diskussion om huruvida primning ger en mjukare kolsyra eller inte men där finns det inga hårda fakta. Brulosophy gjorde ett test där de kom fram till att det inte var npgpl märkbar skillnad men samtidigt ska man alltid ta dem med en nypa salt. Summa kardemumma: gör vad som är bekvämast för dig.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kolsyresätta imperial stout

Inläggav gulöl » söndag 2020-04-26 00:39

Vi har misslyckats med flaskjäsning av ett par starka öl (också kring 10%), gissningsvis för att jästen varit trött/dyster/utarbetad/vad nu jäst blir. Det finns lösningar på det (typ att tillsätta någon alkoholtålig jäst). Tvångskolsyrar man slipper man såklart tänka på det.
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Kolsyresätta imperial stout

Inläggav Hövdingen » söndag 2020-04-26 01:14

Jag tycker att jäser man något som är starkt eller som legat länge på sekundär bör man alltid tillsätta ett par gram F2 eller åtminstone av den strain man jäst med. Gör man det ska det krävas mycket för att jästen inte ska klara av att flaskjäsa.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kolsyresätta imperial stout

Inläggav Skogstorpsbryggarn » söndag 2020-04-26 17:49

Tack. Ja, lite alkoholtålig jäst lär åka med om det blir prima. Funderar faktiskt på att dela batchen och köra 50/50. Det vore intressant att testa ev skillnader om sådär 7-8 månader.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Kolsyresätta imperial stout

Inläggav Saint » måndag 2020-04-27 08:10

Har bryggt en handfull +10% som jag har flaskat. Har aldrig tillsatt extra jäst, endast sockerlag 4-5g/l. Har aldrig heller misslyckats med kolsyran men det har tagit ett bra tag. Värst var nog en BW på 11,8% som tog ungefär 12-15mån innan den hade mjuk och fin kolsyra.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Kolsyresätta imperial stout

Inläggav gulöl » torsdag 2020-04-30 12:13

Hmm, jag tänker mig att kolsyrejäsningen ska komma igång ungefär lika snabbt som den vanliga jäsningen (primärjäsningen). Efter sådär 10–14 dagar förväntar jag mig att flaskorna ska ha nått rätt kolsyrenivå. Kanske är fel?
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Kolsyresätta imperial stout

Inläggav Djonk » torsdag 2020-04-30 15:05

Om jäsningen går smort, men ibland tar det tid. Kan definitivt ta månader att bli bra om man hade för lite aktiv jäst, för mycket alkohol eller för lågt pH för att jästen ska trivas. Stämmer in med Saint att det brukar komma igång så småningom.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kolsyresätta imperial stout

Inläggav Skogstorpsbryggarn » lördag 2020-05-02 09:04

Ser inga nackdelar med att köra i något gram nypeppad jäst ihop med sockret vid flaskning. Sparade lite jäst i samband med flytt till sekundär, som jag nu kört ett varv med förkultur i avvaktan på flaskning. Kommer oxå att kallkrasha 3 dgr innan fatning/flaskning, så vill inte chansa. Kommer köra 50/50 fat som flaskas med beergun resp traditionell flaskning med prima och sen prova en av varje framåt jul. Tack för inspelen!
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 41 gäster

cron