Tar jäst tillvara på syre för att städa upp?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Tar jäst tillvara på syre för att städa upp?

Inläggav MarcusZetterberg » fredag 2020-03-20 16:07

Hej, jag har nyligen börjat spunda alla mina öl på fat. Låter den jäsa den sista pinnen i fatet för att sen låta den stå några dagar att städa upp efter sig. Nu till frågan; Denna gång märke jag att det var väldigt lite aktivitet kvar när jag flyttade till fatet och det har stått stil på 0,2 bar i 2 dagar (jag själv körde in lite c02 i fatet till 0,2 bar för att få locket att sitta). Tar jästen tillvara på syren i vörten även fast det inte käkar rent socker? Jag gör ju allt detta pga av att minimera oxideringen.

För övrigt så har jag märkt en stor skillnad på ökad kvalite på ölen efter jag började spunda.
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Tar jäst tillvara på syre för att städa upp?

Inläggav ecmik » fredag 2020-03-20 16:27

Din fråga angående syret kommer du nog få ett bra svar på av de andra här, men angående att du inte sett någon tryckökning i fatet: jag har själv upplevt detta ett par gånger när jag flushar fatet med CO2 från jäsningen. Ingen aktivitet i jäsröret på fatet trots att fatet varit till synes tätt. Men då har boven varit läckande lock, så när jag istället pressat upp locket med co2-tryck inifrån innan så har det tätat fint sedan. Som att det ibland behövs en ”push” inifrån för att det ska täta ordentligt.

Kanske helt enkelt är så att du har haft ett litet läckage som gjort att trycket inte byggts upp i fatet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tar jäst tillvara på syre för att städa upp?

Inläggav MarcusZetterberg » fredag 2020-03-20 16:35

Jag har ingen jäsrör på mitt fat utan stänger in koldioxiden för sista pinnarna. Jag gjorde så som du beskrev, alltså att jag fyllde fatet till 0.2 bar precis efter jag hade flyttat vörten från hink till fat. Eller menar du något annat? Att tillägga så har jag även co2 tuben som öppen så att trycket hålls konstant på 0,2.
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: Tar jäst tillvara på syre för att städa upp?

Inläggav skyking » fredag 2020-03-20 16:37

Ja, locket brukar kräva att man trycker det på plats med CO2-tryck innifrån. Jag tycker man bör flusha headspace med CO2 och då trycker man ju på "ordentligt" tryck så att locket sätter sig ordentligt. Jag brukar flusha genom att omväxlande trycka på drygt 1 bar och pysa ut via säkventilen, jag gör det minst fem gånger och avslutar med att trycka på 1 bar. Kör jag med efterjäsning på fat så låter jag det stå okopplat.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tar jäst tillvara på syre för att städa upp?

Inläggav MarcusZetterberg » fredag 2020-03-20 17:04

Edit, ja. Jag fluchar också headspace minst 3 gånger med 1 bars tryck, därefter 0,2 bar.
Vore kul om någon jästnörd hade något svar på ursprungsfrågan om jästen tar tillvara på syre även när det städar upp?
MarcusZetterberg
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: tisdag 2018-09-25 11:42

Re: Tar jäst tillvara på syre för att städa upp?

Inläggav ecmik » fredag 2020-03-20 18:52

MarcusZetterberg skrev:Eller menar du något annat?


Ja, jag menade att man ibland behöver trycka i lite mer, säkert någon bar eller två för att verkligen ”trycka dit” locket så det blir tätt. Gör man inte det, utan bara stänger locket och fyller lite grann så finns det nog en viss risk för att det läcker.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tar jäst tillvara på syre för att städa upp?

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2020-03-20 19:47

Som jag har förstått det har jästen bara nytta av syre när den ska föröka sig och bl a bygga cellväggar. När det väl har jäst klart, eller nästan jäst klart är all syre förbrukad av jästen och ölen kan inte bli oxiderad av den anledningen.
Varför skulle jästen ta tillvara på syret?
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Tar jäst tillvara på syre för att städa upp?

Inläggav ecmik » fredag 2020-03-20 20:37

Frågan är ju ifall det nya syret man utsätter ölet för vid omtappningen tas upp av jästen i det sena stadiet av jäsningen. Mitt amatörsvar är väl ja, såvida det finns aktivitet kvar i jäsningen. Annars, nej. Misstänker även en gråzon. Men nån annan får gärna komma med ett mer stabilt utlåtande och rätta mina fel.. ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Tar jäst tillvara på syre för att städa upp?

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2020-03-21 09:29

Då förstår jag frågan bättre och håller med dig.
Finns det inget socker kvar att jäsa lär inte jästen kunna förbruka syret som det har blivit exponerat för.
Man borde väl kunna tillsätta en skvätt sockerlag för att få igång en jäsning, typ flaskjäsning men med betydligt mindre socker, det är ju inte mycket syre som ska bort.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tar jäst tillvara på syre för att städa upp?

Inläggav ekstedt » lördag 2020-03-21 12:35

Jäst kan använda syre på två* sätt:

1. Respiration: syre + socker ger vatten + koldioxid + energi. Detta kräver låg koncentration av jäsbart socker så att Crabtree-effekten ej träder in och ger fermentering i stället.
2. Syntetisering av steroler och mättade fettsyror. Detta är en energikrävande process, och det är inte säkert att jästen gör detta under slutet av jäsningen när den börjar ställa in sig på svält.

Så länge det finns aktiv jäst (ej i dvala) så har den alltså möjlighet att ta hand om syret, men man ska inte räkna med att den gör det fullt ut i slutet av jäsningen eller när FG har uppnåtts.

Jag har också för mig att den i ringa omfattning kan oxidera alkohol till ättiksyra under vissa förhållanden, men det ska jag låta vara osvuret.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 57 gäster