Erfarenheter av Fermentis Safale BE-256

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Erfarenheter av Fermentis Safale BE-256

Inläggav pekktur » fredag 2020-05-29 21:25

Uppdatering :D
FG verkar vara uppnåt, 1.008. 85% attenuering. Har nu börjat kyla ner satsen. Siktar på tappning inom 4-5 dagar. Det har redan gått från att vara mjölkigt till att klarna så jästen verkar flocka bra, som förväntat. Abv 6,4%, trots att det inte på något sätt är en "stor" öl så kan den verkligen spotta ur sig högre alkoholer, har för stilen väl tydlig alkoholhetta vid provsmakning. Inte oangenäm men inte så typisk för en så "svag" öl.

Bortsett från det så verkar den vara ren, inga fenoler vad jag kan urskilja, svagt fruktig doft och smak, ej så påtaglig som T:58 som ofta kastar klasar med peppriga bananer när man dricker, i alla fall när det jäst i det högre tempintervallet.
Med den ganska rena profilen så blir hettan ganska påtaglig.

Jag har beslutat att jag kommer köra slurry från denna i en starkare brygd, men med tempkontroll. Pitchar nog vid 15-16 grader och låter den höjas som mest till 18-19 så får jag se vad jästen går för, husjäst eller busjäst, det är frågan :lol:
pekktur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 2010-03-06 03:04

Re: Erfarenheter av Fermentis Safale BE-256

Inläggav pekktur » onsdag 2020-06-03 20:16

Dags igen! :D

Idag eldade jag igång bryggverket för att brygga mig en starkare belgisk öl! Hade Golden strong som mall i Beersmith när jag plinkade ihop receptet.

Pilsnermalt,pale ale-malt och lite vetemalt med en skaplig mängd socker skulle processas för att bli föda för jästen denna gång.

OG blev beskedliga 1.071(siktade på 1.073 :roll: ), 37 liter i tunnan med en temperatur av dryga 16 grader. Använde nu alltså slurryn (ungefär 7,5 dl) från den tidigare brygden som tappats på fat nyligen . Står nu i kylskåp som ska hålla tempen runt 17 tills aktiviteten börjar avta, ska då få höjas till 20-21 grader.

Ska bli spännande och se hur denna blir!
pekktur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 2010-03-06 03:04

Re: Erfarenheter av Fermentis Safale BE-256

Inläggav pekktur » fredag 2020-06-12 18:46

Dags för en uppdatering :D
Efter en långsam start, tog upp mot 40 h innan tecken på jäsning så rev den igång med besked.

Första mätning gjordes 8/6 då aktiviteten i jäsröret lugnat sig och då var SG 1.009(OG 1.071). Nu lät jag tempen stiga gradvis till 18.5 grader från ursprungliga 16,5.

I förrgår var SG 1.006, och idag 1.005 så nu börjar jag förhoppningsvis närma mig FG. Tycker att proverna jag tagit faktiskt bjudit på en mildare alkoholsmak än förra brygden, trots högre OG, och detta är nog så enkelt som att jag hållit ner temperaturen på den senaste till skillnad från den förra som fick friare tyglar.

En förklaring till den högre utjäsningen kan kanske vara det att jag fick stopp i maltbädden vid lakningen och mitt i detta så var jag tvungen att hämta ungarna så mäskningen pågick drygt än timma längre än tänkt :shock:
pekktur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 2010-03-06 03:04

Re: Erfarenheter av Fermentis Safale BE-256

Inläggav pekktur » tisdag 2020-06-16 07:34

Jaha, igår kväll var det dags för att flaska. OG blev 1.005 med respektabla ABV:t på 8,6%. 95 33or blev det, så nu återstår bara det svåraste med hobbyn, väntleken.

Vågar mig inte på nån utförlig smakbeskrivning än, men lågmäld men ändå närvarande belgisk jäst karaktär fanns, men rädd för att den kommer bli för "ren" i smaken.

Jästkakan i botten av tunnan kan beskrivas som messmör :D

Får bli en uppdatering med resultatet senare i sommar.

Ska försöka komma ihåg att beskriva förra brygden här också, innan den tar slut.


Bild
pekktur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 2010-03-06 03:04

Re: Erfarenheter av Fermentis Safale BE-256

Inläggav pekktur » lördag 2020-09-12 19:54

Nu har jag gett denna omgång ett antal försök..... Jag tycker den är en av min hembryggarkarriärs största besvikelser. Grönölet lovade mer än det levererar nu. På tok för framträdande alkoholkaraktär, och alldeles för ren i övrigt. Kan såklart vara att avsaknaden av tydlig jästkaraktär som gör att alkoholen framträder tydligare än den gjort annars men särskilt välsmakande tycker jag inte att den är. Har dock en i min omgivning som uppskattar den så jag behöver inte hälla ut allt :D

Den är kristallklar, med relativt fast sediment. Skummet lägger sig väl fort. OM jag ger jästen en chans till så kommer det att vara i en sats med lågt OG och låg jästemperatur.

Det första jag tyckte det påminde om när jag testat denna är faktiskt Saison, men denna har absolut inte mycket gemensamt med dom saison jag tidigare druckit, så jag vet inte riktigt varför jag drog den parallellen.
pekktur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: lördag 2010-03-06 03:04

Re: Erfarenheter av Fermentis Safale BE-256

Inläggav Hövdingen » lördag 2020-09-12 21:45

Instämmer i det du skriver. Har inte bryggt belgiskt på ett tag men kommer övergå till WLP500 för mina belgare.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 117 gäster