Jäsning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Jäsning

Inläggav C-land » tisdag 2020-04-21 21:42

Om jäsningen avstannat, slutat bubbla (i mitt fall efter ca 4 dagar), ska det enligt instruktion stå ändå. Vad är det då som händer i den processen? Ser även att i mitt fall är det inte mycket till skum högst upp. Ett litet tunt lager. Hur ska det se ut om det är optimalt? Försöker sticka hål på mina egna förutfattade meningar om hur detta går till... :)

Brygger en IPA med Safeale US 05 jäst.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43

Re: Jäsning

Inläggav skyking » tisdag 2020-04-21 22:35

Det är nog färdigjäst då, men det tar ändock inte skada av att du väntar så länge som instruktionerna anger.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Jäsning

Inläggav Lövenhagen » onsdag 2020-04-22 10:16

C-land skrev:Om jäsningen avstannat, slutat bubbla (i mitt fall efter ca 4 dagar), ska det enligt instruktion stå ändå. Vad är det då som händer i den processen? Ser även att i mitt fall är det inte mycket till skum högst upp. Ett litet tunt lager. Hur ska det se ut om det är optimalt? Försöker sticka hål på mina egna förutfattade meningar om hur detta går till... :)

Brygger en IPA med Safeale US 05 jäst.


Det kan mycket väl vara färdigt. Kolla FG idag och sedan igen om någon dag, det samma är det klart. Det blir inte förstört för att det står någon extra dag även om det är färdigjäst
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Jäsning

Inläggav ekstedt » onsdag 2020-04-22 16:15

Det beror på vad som står i instruktionerna; en del recept har onödigt långa jästider. Det är bra att det får stå några dagar extra efter att FG har uppnåtts. Om man som undertecknad inte håller på och tar en massa SG-prover så får man ha lite marginal. Med US-05 kan du flaska utan problem efter en vecka, för andra jäster ska du kanske vänta några dagar extra.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Jäsning

Inläggav C-land » onsdag 2020-04-22 19:43

ekstedt skrev:Det beror på vad som står i instruktionerna; en del recept har onödigt långa jästider. Det är bra att det får stå några dagar extra efter att FG har uppnåtts. Om man som undertecknad inte håller på och tar en massa SG-prover så får man ha lite marginal. Med US-05 kan du flaska utan problem efter en vecka, för andra jäster ska du kanske vänta några dagar extra.
Ok! Men jag väntar och följer instruktionerna. 1 vecka jäs kvar cirkus. Sen ska det tappas på flaska.

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2020-04-16 13:43


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster