Vad göra när man primat för mycket?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Vad göra när man primat för mycket?

Inläggav Captainchaos » söndag 2020-01-12 20:46

Läste fel i instruktionen för tillsats av socker inför flaskjäsning.
Jag har tillsatt ca 4,5g socker per 33 cl i en Bitter,
Skulle väl ha varit ca en tredjedel... Alltså ca 5g per liter.

Men nu är det gjort.
Finns nåt sätt att rädda situationen eller blir det fyrverkeri?
Det har väl inte hunnit hända så mycket på en kort stund?
Risk för flasksprängning om några dagar kanske?

Har ni nåt tips?
Har några alternativ:

-Vänta och se?
-Hälla tillbaka i jäskärlet igen (Decinficierat) och låta det jäsa ut kontrollerat? Buteljera igen med rätt mängd socker?
-Häll ut skiten och bryt ihop. Ta nya tag nästa gång.

Tips emottages tacksamt!
/ Per
Captainchaos
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: torsdag 2019-12-26 23:03

Re: Vad göra när man primat för mycket?

Inläggav skyking » söndag 2020-01-12 21:44

Min normala rekommendation när någon har gjort ett fel är att låta det gå och se hur det blir, men i detta fall är jag rädd att det inte är riktigt säkert. Risken är ju att flaskor exploderar vid olämpliga tillfällen och det vill jag undvika att medverka till. Det är alltså helt klart att jag måste rekommendera att vidta någon åtgärd, men som jag ser det är alla jag kommer på inte helt ideala:

Hälla tillbaks i jäskärlet igen? Risken jag ser här är att ölen utsätts för oxidation genom att göra så. Men notera att om du gör det efter att kolsyrejäsningen har kommit igång kan man hoppas på att det skummar och på så sätt håller syre borta från ölet. Kan vara värt ett försök. Vänta i så fall ett dygn efter tappning. Min ide bygger på att det pyser om flaskorna när du öppnar, åtminstone lite. Gör det inte det så vänta typ 12h igen för ett nytt försök (eller åtminstone häll upp ölen i ett glas och se så det skummar).

Häll ut skiten och bryt ihop? Definitivt ett alternativ. Förr eller senare råkar man ut för att man måste vaska en sats, ingenting att bryta ihop av. Det viktiga är dock att man drar lärdom om varför man såg sig tvungen att göra det.

Sen har jag en tanke utöver dessa alternativ: att pysöppna ölen och låta jästen jäsa bort sockret utan att kapsylen håller tätt. En öl i traditionell engelsk stil skall ändå inte vara ett bubbelbad av kolsyra ändå. Detta kräver att man säkerställer att man faktiskt öppnat dem nog för att släppa ut trycket. En enklare variant kan vara att helt öppna dem och bara lägga nya kapsyler på (som du inte försluter). Eventuellt kan man tillsätta ny priming när första primingen jäst ut.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Vad göra när man primat för mycket?

Inläggav Djonk » måndag 2020-01-13 06:13

Pysöppna utan att deformera kapsylen, se

viewtopic.php?f=5&p=100629#p100629
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster